PRZEDSZKOLE NR 50
w Rybniku-Boguszowicach

Działania innowacyjne

Rok szkolny 2022/2023

W wieku przedszkolnym przychodzi taki czas kiedy dzieci naturalnie zaczynają interesować się literami i czytaniem. Wszędzie, jak mali detektywi dostrzegają litery. Zafascynowane są zapisem swojego imienia, czerpią radość z rozpoznawania znaków graficznych poszczególnych liter oraz często dopytują „co tutaj jest napisane?”. Dziecięca radość napędza do działania! Postanowiłam więc przygotować dla grupy 5-latków program własny, w którym przygodę w świecie liter poszerzymy o aktywności nietypowe i atrakcyjne dla dzieci. Dzieci w tym wieku są niezwykle towarzyskie, otwarte na współdziałania, bawiąc się razem kształtują swoje postawy społeczne dlatego duża część propozycji będzie miała dwa warianty: do samodzielnego wykonywania oraz do współpracy w parze lub małej grupie. Dzieci, które będą realizować ten program w ubiegłym roku szkolnym wprowadzone zostały w świat liter na podstawie metody globalnego czytania, która stanowi podstawę do poznawania znaków graficznych. Dalsze stymulowanie ich rozwoju w połączeniu z ich chęcią nauki i poznawania świata w tym zakresie będzie przynosiło bardzo dużo pozytywnych efektów.

Głównym celem programu „Literkowo” jest nabywanie i rozwijanie u dzieci znajomości liter, a co za tym idzie wstępu do nauki czytania i pisania, w sposób naturalny, zgodny z ich rozwojem. Program realizowany będzie w grupie dzieci 5-letnich "Gwiazdki" od października do czerwca w roku szkolnym 2022/2023. Autorką i prowadzącą będzie Aleksandra Wengerska.

Ogólnopolski projekt edukacyjny „W świecie Montessori”
Celem projektu jest stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem. W ramach projektu zostaną wprowadzone elementy pedagogiki Marii Montessori w grupach: dzieci 6-letnich "Biedronki" oraz dzieci 5-6-letnich "Liski".
Projekt będzie realizowany od 1 października 2022r. do 31 maja 2023r. W każdej z grup zajęcia będą się odbywać jeden raz w miesiącu wg określonego harmonogramu.
Nauczyciele realizujący projekt edukacyjny: Agnieszka Szymik-Kajzerek i Dominika Beszta-Borowska

Ogólnopolski projekt edukacyjny „Ciekawski Zajączek poznaje świat matematyki” powstał z myślą o przedszkolakach, które codziennie z ogromną ciekawością poznają otaczający ich świat. Matematyka jest wszędzie, a kształtowanie pojęć matematycznych w głównej mierze dokonuje się w naturalnych sytuacjach życia codziennego. W związku z tym, poznawanie treści matematycznych powinno być wtopione w codzienne, spontaniczne działania.
Celem projektu jest wspomaganie rozwoju umysłowego poprzez czynnościowe nauczanie matematyki w różnych formach aktywności poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym: językowych, plastycznych, muzycznych, ruchowych i przyrodniczych. Projekt jest realizowany w grupie dzieci 5-6-letnich "Liski", zgodnie z harmonogramem działań od października 2022r. do maja 2023r. - raz w miesiącu.
Autorki projektu: Katarzyna Koziołek i Dominika Beszta-Borowska

"Hanka – przedszkolanka z zeszycikiem koleżanka” to projekt edukacyjny stworzony z myślą o edukacji regionalnej przedszkolaków. Umożliwi dzieciom dokładne przyjrzenie się i poznanie nie tylko dzielnicy w której mieszkają, w której znajduje się ich dom, blok lub przedszkole ale przede wszystkim innych dzielnic Rybnika z ich dorobkiem kulturowym.
Dzieci - dzieciom opowiedzą o Rybniku i miejscach, z których pochodzą lub w których mieści się ich przedszkole. Dziewczynka o imieniu Hanka w każdym z odwiedzanych miejsc wzbogaci swoją wiedzę na temat „Małej Ojczyzny” przedszkolaków, które ją ugościły w swoim przedszkolu i danej dzielnicy Rybnika. Dla dziecka w wieku przedszkolnym „Mała Ojczyzna” stanowi jego najbliższy świat, który zna z życia codziennego. Jest nim otoczenie w którym wzrasta - najbliższy krajobraz i wszystko to, co się w nim znajduje: ludzie, przyroda, zabytki, obiekty kultury. Małe dziecko w pierwszej kolejności poznaje to, co mu najbliższe np. park koło domu, plac zabaw, las, a dopiero z czasem zaczyna poszerzać swoje horyzonty poznawcze i poznaje inny, większy świat.
Realizatorzy w Przedszkolu nr 50 w Rybniku: grupa „Kangurki”

Uczymy dzieci programować – ogólnopolski program rozwijający kompetencje cyfrowe, którego autorem jest Anna Świć.
Program trwa od 01.09.2022 roku do 31.01.2023 roku. Uczestnicy realizują zgodnie z harmonogramem programu zaproponowane zadania (z uwzględnieniem potrzeb i możliwości swoich podopiecznych, swoich własnych i placówki, w której realizują program). Dzięki programowi dzieci są stopniowo wprowadzane w świat cyfrowy, aby świadomie, korzystać z nowoczesnych technologii. W czasie zajęć dzieci będą kodowały na macie, a także za pomocą ozobotów i genibotów. Z programem „Uczymy dzieci programować” nauka podstaw programowania będzie dla dzieci wartościową, wszechstronnie rozwijającą lekcją i świetną zabawą.
Cele programu:
• Kształtowanie miękkich kompetencji: rozwijanie logicznego algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów, kreatywności
• Kształtowanie umiejętności pracy w zespołach, szukania kompromisów, optymalnych rozwiązań
• Wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro
• Rozwijanie postawy odpowiedzialności za środowisko naturalne

W naszym przedszkolu jest realizowany w grupach: Odkrywcy i Kangurki

„Mysia w Europie” – ogólnopolski program edukacyjny
Realizując program „Mysia w Europie” przedszkolaki będą poznawały kraje, wartości, zabytki, ciekawe miejsca w Europie. Swoją podróż z Mysią rozpoczną w Polsce po czym kolejno będą się przenosić do innych krajów w Europie.
Cele programu:
- przybliżenie dziedzictwa cywilizacyjnego Europy jak i wartość zabytkową niektórych obiektów;
- przybliżenie roli obiektów w historii i kulturze europejskiej;
- promowanie wartości europejskich;

W naszym przedszkolu w programie biorą udział grupy: „Kaczuszki”, „Gwiazdki”, „Misie”, „Kangurki”, „Stokrotki”, „Biedronki”

Innowacja pedagogiczna „Bajkowa podróż do krainy wartości”

Bajki i baśnie posiadają swą terapeutyczną moc. Potrafią przenieś dziecko w świat fantazji jak również kształtować postawy i wartości. Ukazują one dobro oraz zło w sposób zrozumiały dla dzieci. Bajki dają możliwość przeżywania emocji poprzez utożsamianie się z bajkowymi postaciami. Wpływają na rozwój uczuć oraz skłaniają do refleksji nad konsekwencjami własnych słów oraz czynów. Innowacja pedagogiczna „Bajkowa podróż do krainy wartości” wychodzi z założenia, iż wiek przedszkolny jest dobrym etapem, aby zacząć rozmawiać z dziećmi na temat różnych wartości i emocji. Celem innowacji jest promowanie wśród dzieci czytania bajek i baśni jako sposobu na ich rozwój, kształcenie i zdobywanie wiedzy.
Innowacja skierowana jest do dzieci 4-letnich z gr. „Stokrotki”, 5-letnich z gr. „Kangurki” i 6-letnich z gr. „Biedronki”. Realizowana będzie podczas zajęć dydaktyczno- wychowawczych od października 2022r. do maja 2023r.
Prowadzące: Dorota Popek, Joanna Schuchmielska, Joanna Urbanek

Koło matematyczne "Tęczowa matematyka"

 
Matematyka w przedszkolu jest obecna codziennie poprzez różnego rodzaju zabawy, ćwiczenia, czynności samoobsługowe. Koło matematyczne ma na celu rozbudzanie dziecięcej aktywności i samodzielności oraz rozwijanie umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu. Program „Tęczowa matematyka” zakłada realizację treści matematycznych w grupie dzieci czteroletnich z gr. „Stokrotki” raz w tygodniu po 30 minut. Program ma charakter rozkładu materiału i został pomyślany tak, aby w każdym miesiącu wprowadzać jedno zagadnienie matematyczne. Program zakłada ealizację 10 bloków tematycznych, przy czym zagadnienie: „Kształtowanie umiejętności liczenia. Kardynalny i porządkowy aspekt liczby” będzie realizowany w ciągu całego roku szkolnego.

Prowadząca: Dorota Popek

zamknij