Rozwój dzieci w przedszkolu to fascynujący proces, który obejmuje wiele aspektów - od fizycznego po emocjonalny. W naszym przedszkolu proponujemy dzieciom różnorodne aktywności dbając o ich holistyczny rozwój. Codzienną realizację treści zawartych w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego wzbogacamy poprzez włączanie rozwiązań zawartych w projektach edukacyjnych, programach własnych oraz innowacjach pedagogicznych.
Główne korzyści wynikające z wprowadzania treści projektów i programów:
Przedszkole bierze udział w projekcie unijnym "Cyfrowi Eksperci" oraz "Szkoła dostępna dla wszystkich" realizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych we współpracy z UNICEF-em i MEN.
Realizacja innowacji pedagogicznej „Jestem Polakiem, małym Ślązakiem” autorstwa Justyny Juranek, Agnieszki Szymik – Kajzerek, Moniki Łyżwińskiej, Doroty Popek, Joanny Schuchmielskiej, Eweliny Kawik, Joanny Urbanek, Martyny Kolendy w grupie „Stokrotki”, „Nutki”, „Jagódki”, „Misie”.
Innowacja pedagogiczna „Jestem Polakiem, małym Ślązakiem” jest naszą odpowiedzią na politykę oświatową państwa, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei patriotyzmu oraz wychowanie do wartości poprzez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych. Ma ona zachęcać i motywować przedszkolaki do poczucia radości i dumy z bycia Polakami oraz Ślązakami.
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT adaptacyjny PT. ,,Z KICIĄ KOCIĄ MALUCHY ZMIENIAJĄ SIĘ W ZUCHY”
Celem projektu jest adaptacja dzieci do życia przedszkolnego, z wykorzystaniem ciekawych i bliskich dziecku ilustrowanych historii z serii „Kicia Kocia” aut. Anity Głowińskiej. W ramach projektu dzieci wraz z nauczycielem wykonują różne zadania, będące jednocześnie przygodami ich ulubionej bohaterki Kici Koci.
Grupa "Liski", "Gwiazdki"
Realizacja: Katarzyna Koziołek, Martyna Kolenda, Aleksandra Wengerska
Program własny zajęć logorytmicznych “Cztery pory roku z logorytmiką”
autorstwa: Katarzyny Koziołek
Nadrzędnym celem programu jest zapobieganie powstawaniu zaburzeń mowy dziecka oraz stymulowanie jego rozwoju, dostarczając bodźców, mających pozytywny wpływ na rozwój mowy. Program charakteryzuje się bogactwem form i metod pracy, takich jak ćwiczenia rytmiczne, muzyczne, ruchowe i oddechowe, co sprzyja wszechstronnemu rozwojowi dzieci. Zajęcia w ciekawy sposób łączą elementy muzyki z terapią logopedyczną, co zwiększa ich atrakcyjność i efektywność. Program wspiera dzieci nie tylko w rozwoju mowy, ale także w budowaniu relacji z rówieśnikami, co wpływa na ich rozwój społeczny.
Grupa: "Liski"
Realizacja: Katarzyna Koziołek, Martyna Kolenda
Projekt edukacyjny „Angielski jest FUNtastyczny”
Angielski jest fun-tastyczny ! To projekt edukacyjny, który ma na celu m.in szerzenie idei dwujęzycznego wychowania w przedszkolach. Dostarcza ciekawe propozycje realizowania zajęć z języka angielskiego. Dzięki czemu nauka języka jest fantastyczną zabawą.
Grupa: "Liski"
Realizacja: Katarzyna Koziołek, Martyna Kolenda
PROJEKT EDUKACYJNY "SENSOSMYKI" pod patronatem wyd. Bliżej Przedszkola
Celem projektu jest stymulacja zmysłów i wielozmysłowe poznawanie świata poprzez harmonijna pracę układu nerwowego. W ramach programu realizowane są ciekawe propozycje zabaw wspierających wielozmysłowe poznawanie świata.
Grupy: "Liski", "Gwiazdki"
Realizacja: Katarzyna Koziołek, Martyna Kolenda, Aleksandra Wengerska
PROGRAM EDUKACYJNY "GOTUJ SIĘ NA ZMIANY"
Celem programu jest propagowanie dobrych nawyków żywieniowych i niemarnowania jedzenia w duchu zero waste. W ramach programu dzieci biorą udział w różnych konkursach. Nauczyciel realizuje ciekawe scenariusze zajęć.
Grupy: "Liski", "Gwiazdki"
Realizacja: Katarzyna Koziołek, Martyna Kolenda, Aleksandra Wengerska, Ewelina Kawik
„ZAKODOWANA KRAINA PRZYGÓD ZOSI” MIĘDZYNARODOWY PROJEKT STEAM.
To wyjątkowa inicjatywa, która wprowadzi dzieci w fascynujący świat nauki poprzez zabawę, rozwijając przy tym umiejętności pracy w zespole oraz kreatywnego myślenia.
PROJEKT EDUKACYJNY PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA.
Głównym celem projektu jest kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno, folklor i tradycje Polski. Autorem i koordynatorem Projektu jest Ludmiła Fabiszewska – nauczyciel Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Juliana Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim
Realizatorami projektu w przedszkolu są: Justyna Juranek, Agnieszka Szymik – Kajzerek, Aneta Fetter
Grupa: „Nutki” i „Kaczuszki”
PROGRAM EDUKACJI ZDROWOTNEJ
Dzieci z grupy „Nutki” biorą aktywny udział w ogólnopolskim programie edukacji zdrowotnej dla przedszkolaków. pt. ,,Klub Mleczaka". Celem programu jest wyrabianie i utrwalanie nawyku dbania o higienę jamy ustnej poprzez regularne szczotkowanie zębów, a także spożywanie odpowiednich pokarmów.
Poprzez realizowanie różnorodnych zadań, dzieci w sposób naturalny przyswajają wiedzę oraz nabywają nowe umiejętności, działania te pomogą im świadomie dbać o higienę jamy ustnej oraz pomogą przełamać lęk przed stomatologiem.
Grupa: „Nutki” 4-latki
Realizator programu: Agnieszka Szymik – Kajzerek, Justyna Juranek
"MY ENGLISH ADVENTURE WITH KITTY KOTTY" PROGRAM WŁASNY AUTORSTWA Justyny Juranek
Treści programu realizowane są w grupie dzieci 4-letnich "Nutki". Celem programu jest uwrażliwienie dzieci na język angielski, stwarzanie możliwości osłuchania z językiem obcym, rozróżnianie języka obcego od ojczystego oraz rozwijanie zdolności i umiejętności językowych poprzez zabawę, która inspiruje i rozwija wyobraźnię. Dodatkowym atutem jest stymulowanie ciekawości i tolerancji wobec innych ludzi i kultur.
„KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY” - PROGRAM EDUKACYJNE
To jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli oraz od 2019 roku również dla szkół podstawowych (klasy I-III) poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś.
Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. Akcja objęła swoim zasięgiem już ponad 10 milionów dzieci. W tym roku po raz 17. dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych w całym kraju wezmą udział w zajęciach tematycznych, podczas których nauczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiedzą, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.
Realizacja: Joanna Schuchmielska w grupie „Misie”.
PROGRAM EDUKACYJNY "KOCHAM CZYTAĆ"
Program edukacyjny „Kocham czytać” jest oparty na nauce czytania sylabami metodą symultaniczno – sekwencyjną. Według prof. Jagody Cieszyńskiej najlepszy czas na poznawanie kodu pisanego przypada na sam początek wieku przedszkolnego. Jednym z głównych założeń metody jest przygotowanie dzieci do aktywnego czytania z pełnym zrozumieniem treści. Program opracowany został z myślą o dzieciach sześcioletnich, a jego głównym celem jest nabywanie umiejętności czytania oraz stymulacja ogólnego rozwoju dziecka. Program zawiera pięć etapów wprowadzania poszczególnych głosek. Każdy z pięciu etapów czytania realizowany jest według reguły: powtarzanie – rozumienie –nazywanie.
Autorzy: Aleksandra Wengerska, Katarzyna Koziołek, Joanna Schuchmielska, Dominika Beszta-Borowska, Agnieszka Szymik- Kajzerek, Ewelina Zniszczoł
Nauczyciele realizujący program: Aneta Fetter gr. „Kaczuszki” 6-latki, Dorota Popek gr. „Stokrotki” 6-latki
"Sprawna buzia" program własny do realizacji grupowych zajęć logopedycznych
Realizowany przez logopedę Ewelinę Zniszczoł. Głównym celem jest stymulowanie rozwoju mowy, usprawnianie aparatu artykulacyjnego oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez podnoszenie sprawności językowej.
KOŁO SZACHOWE
Program skierowany jest do najstaszych wychowanków, a jego zadaniem jest przekazanie początkującym szachistom zwięźle i przystępnie zasad gry szachowej i rozbudzenie zamiłowania do szachów.
Realizatorka: Anna Gaszka-Sieja
PRPJEKT EDUKACYJNY ANGIELSKI JEST FUNTASTYCZNY
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego ,, Angielski jest fun-tastyczny" jest pokazanie dzieciom jak ważna jest znajomość języka angielskiego, rozbudzenie zainteresowania krajami anglojęzycznymi oraz zapoznanie dzieci i nauczycieli z ideą dwujęzycznego nauczania.
Cele szczegółowe to :
* Zwiększenie motywacji do nauki języków
* Rozwijanie wiary we własne możliwości językowe
* Rozwijanie umiejętności językowych że szczególnym naciskiem na umiejętność rozumienia ze słuchu
* Poszerzanie zasobu słownictwa
* Rozwijanie inteligencji muzycznej przy jednoczesnym poznawaniu i zapamiętywaniu materiału leksykalnego
* Rozwijanie poczucia estetyki wyobraźni i twórczej kreatywnego myślenia
* Rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci nauczycieli
* Rozwijanie ciekawości i tolerancji wobec innych nacji kultury i zwyczajów
* Pobudzenie i rozwijanie ciekawości poznawczej dzieci poprzez stworzenie im różnorodnych możliwości obcowania z językiem angielskim
AUTORSKA INNOWACJA PEDAGOGICZNA ,,ZABAWA W CZYTANIE"
oparta jest na Odimiennej Metodzie Nauki Czytania Ireny Majchrzak.
Głównym celem wprowadzenia innowacji jest rozwijanie zainteresowań i umiejętności czytelniczych wśród dzieci. Zabawowa forma zajęć służy kształtowaniu pozytywnej motywacji do nauki czytania. Alfabet jest prezentowany na podstawie imion dzieci, które stopniowo odkodowują znaczenie poszczególnych liter. W sali przedszkolnej na wysokości wzroku dziecka znajduje się „ściana pełna liter”, która umożliwia stały kontakt wzrokowy z literami. Innowacja ,,Zabawa w czytanie” w sposób naturalny i aktywny wprowadza dzieci w świat liter, a poprzez zabawowy charakter nauki sprawia, że staje się on łatwiejszy i bardziej przyswajalny. Według jej założeń imię dziecka staje się słowem otwierającym świat pisma w codziennych sytuacjach edukacyjnych, które w przyjazny sposób doprowadzają do wykształcenia kompetencji czytelniczych u dziecka w wieku przedszkolnym.
Prowadząca: Jolanta Maciejczyk
Grupa: ,,Pszczółki” (4,5-latki)
W ostatnich latach w naszych przedszkolu nauczyciele zrealizowali: